Frågor & svar - Svenstigs

Frågor & svar

Däck och fälg Lastbilar

Däck – vilka regler gäller för lastbilar

Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Håll dig uppdaterad här:

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Däck och fälg bilar

Däck online

Tillsammans med Däckteam breddar vi vårt utbud av nya fälgar och däck ytterligare via vår webbshop finner du vårt lager. Kom förbi någon av våra anläggningar eller kontakta oss för att ta del av hela vårt urval, eller för att få hjälp av våra däckexperter.

Datum för vinterdäck

Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Men tänk på att snön kan komma tidigare och att det redan från 1 oktober är tillåtet att köra på vinterdäck om det är eller ska bli vinterväglag. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober – 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april – 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Gör ni även hjulinställning i samband med däckbyte?

Nej, hjulinställning ingår inte automatiskt i däckbytet, men det går självklart att boka till som en extra tjänst i samband med bytet.

Hur lång tid tar ett däckbyte?

Ett däckbyte tar vanligtvis cirka 15–30 minuter, beroende på bilmodell och däcktyp. Vi kontrollerar även att däcken sitter korrekt och att allt är i gott skick innan du kör iväg.

Hur vet jag om mina däck är slitna och behöver bytas?

Du kan se om dina däck är slitna genom att kontrollera mönsterdjupet. Lagkravet är minst 1,6 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck, under perioden 1 december – 31 mars när vinterväglag råder. För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock minst 5 mm. Men vi rekommenderar att byta tidigare för bättre grepp och säkerhet. Kontrollera också om däcken har ojämnt slitage, sprickor eller skador, vilket kan vara tecken på att de bör bytas ut.

Köpa däck & fälgar

Via vår webbshop finner du vårt lager av begagnade och nya däck och fälgar, till förmånliga priser. Samtliga från premiumvarumärken och i de flesta fall även med originalfälgar. Har du frågor kan du alltid besöka någon av våra anläggningar eller kontakta oss för att ta del av hela vårt urval, eller för att få hjälp av våra däckexperter.

När behöver du en hjulinställning?

Du kan märka att bilen behöver en hjulinställning om den drar åt höger eller vänster, känns instabil och ”vandrar” över vägbanan, eller om ratten står snett när du kör rakt fram. Det är också klokt att kontrollera hjulinställningen efter en påkörning av trottoarkant, ojämnheter eller håligheter i vägbanan.

Sommardäck datum

Du kan byta till sommardäck mellan 1 april till 30 november, om det inte är vinterväglag får du använda sommardäck.

Vad innebär däckhotell?

Ett däckhotell innebär att vi förvarar dina däck åt dig mellan säsongerna – svalt, torrt och säkert. När det är dags för nästa byte ser vi till att däcken är kontrollerade, rengjorda och klara att montera, så du slipper tunga lyft och sparar plats hemma.

Vad kostar det att byta däck, tvätt & däckhotell?

Att byta däck inklusive hjultvätt och förvaring en säsong kostar från 895 kronor.

Vad kostar det att byta däck?

Att byta däck kostar från 495 kronor (utan hjultvätt och förvaring).

Varför spelar hjulinställningen så stor roll?

Rätt hjulinställning ger ökad livslängd på däcken, bättre säkerhet och högre körkomfort. Dessutom bidrar den till lägre bränsleförbrukning, vilket sparar både pengar och miljö.

Service

Erbjuder ni service och reparationer?

Ja, vår verkstad är utrustad med modern teknik och bemannad av certifierade tekniker för att ge din bil bästa möjliga service och reparation.

Erbjuder ni vägassistans?

Ja, vi erbjuder vägassistans genom mobilitetsgarantin för att du alltid ska känna dig trygg på vägen.

Mobilitetsgaranti ger assistans dygnet runt, 365 dagar om året vid akut driftstopp för bilar från 1986 eller senare, förutsatt att bilen servats enligt Audis, Volkswagens eller Skodas serviceplan hos en auktoriserad verkstad.

Hur ofta ska man byta olja på en bil?

Du ska byta olja i bilen enligt biltillverkarens rekommendationer i din instruktionsbok, som generellt ligger mellan 1000 och 1500 mil eller minst en gång per år. Byt olja och oljefilter samtidigt, särskilt om du ofta kör korta sträckor, har många kallstarter eller drar tunga släp, eftersom detta kan kräva tätare intervaller. Att inte byta oljan i tid kan skada motorn och minska bilens prestanda.

Kontakta oss, vi hjälper dig!

 

Jag behöver assistans via Mobilitetsgarantin, vem kontaktar jag?

Om du råkat ut för driftsstopp med din bil och är i behov av assistans kan du kontakta Mobilitetsgarantin via telefon eller boka bärgning online. Om din bil är utrustad med assistansknappar i taket kan du även trycka på knappen med skiftnyckeln för att ringa Mobilitetsgarantin.

Telefon (inom Sverige): 020-66 55 00 (om du har en ID. och inte kommer vidare i knappvalen kan du tillfälligt ringa till 08 503 123 86 i stället)

Telefon (från övriga Europa): +46-771-66 55 00

Villkoren för Mobilitetsgarantin hittar du i den folder som medföljer efter utförd service hos auktoriserad verkstad.

Jag vill boka Service.

Du kan antingen boka online eller kontakta oss via telefon.

Online: Servicebokning – Svenstigs

 

Kan jag beställa reservdelar och tillbehör hos er?

Ja, vi har ett stort utbud av originalreservdelar och tillbehör. Kontakta vår reservdelsavdelning för mer information.

Vad ingår i ett serviceavtal?

Serviceavtalen som vi erbjuder omfattar generellt service enligt tillverkarens serviceplan. Med serviceavtal repareras din bil alltid med originaldelar. Det är förmånligt att teckna serviceavtal. För mer information och tecknande av serviceavtal kontakta oss.

Varför är Originalservice och auktoriserad verkstad viktigt?

Tack vare auktoriserade mekaniker och originaldelar ger vi dig och din bil de bästa förutsättningarna för ett lngt och friktionsfritt liv tilsamans. Några av fördelarna med att serva hos en autoriserad verkstad är:

  • Högre andrahandsvärde
  • Förlängd Mobilitetsgaranti
  • Gratis vikariebil (gäller Volkswagen Transportbilar)
  • 100 % originaldelar som är anpassade just till din bil
  • Specialutbildade servicetekniker
  • Specialverktyg och digitala diagnossystem

 

Köpa bil

Har ni leasing- och finansieringsalternativ?

Ja, vi erbjuder både privat- och företagsleasing för att passa dina specifika behov.
Vi erbjuder flexibla finansieringslösningar bl.a. genom vårt eget finansbolag Svenstigs Bilfinans.

Har ni några pågående kampanjer?

Besök vår hemsida här eller följ oss på sociala medier för att hålla dig uppdaterad om våra senaste kampanjer och erbjudanden.

Hur vet jag om jag ska köpa en eldriven bil kontra bensin/diesel?

Vi hjälper er och guidar er i bilköpet. Vi tittar på vilket som passar er bäst och vad som blir mest fördelaktigt för just er.

Kan jag boka en provkörning?

Självklart! Du kan boka en provkörning direkt via vår hemsida eller genom att kontakta oss på telefon.

Kan jag köpa tilläggsförsäkringar hos er?

Ja, vi erbjuder flera tilläggsförsäkringar för att ge dig extra trygghet och skydd för din bil.

Tar ni emot inbytesbilar?

Absolut, vi gör en grundlig värdering av din nuvarande bil och erbjuder ett konkurrenskraftigt inbytespris.

Vilka bilmärken säljer och servar ni?

Vi erbjuder ett brett utbud av nya och begagnade bilar från ledande märken som Volkswagen, Audi, Škoda, Volkswagen Transportbilar och begagnade bilar av alla märken.

Vi har auktorierade verkstäder för Volkswagen, Audi, Škoda och Volkswagen Transportbilar

Öppettider och kontakt

Hur kontaktar jag er?

Du kan nå oss via telefon, e-post eller besök oss direkt. Alla kontaktuppgifter finns under kontakt, på vår hemsida.

Vad är era öppettider?

Service

Måndag till fredag 06:50-16:00

Försäljning

Måndag-fredag 09:00-18:00

Lördag Halmstad 10:00-14:00

Lördag Värnamo och Gislaved 10:00-13:00, juni-augusti stängt lördagar

Vi har stängt på söndagar och helgdagar.

Bilglas

Hur små stenskott kan man laga?

De flesta mindre stenskott kan lagas, så länge de inte sitter i förarens direkta synfält eller för nära vindrutans kanter. Ju tidigare skadan lagas, desto större chans att rutan går att rädda.

När ska man byta vindruta?

När glaset är skadat och inte går att laga. Rutan är sprucken, eller har stenskott större än 3 cm. Skadade sido- eller bakrutor behöver bytas ut.

Vad är ett stenskott?

Ett stenskott är en liten skada i bilens vindruta som uppstår när en sten eller grus träffar rutan under körning. Det syns oftast som en liten prick eller spricka, och bör åtgärdas snabbt för att inte utvecklas till en större spricka.

Vad kostar det att byta vindruta?

Om du har en halv- eller helförsäkring betalar du normalt självrisken och försäkringsbolaget står för resten. Vi hjälper dig med kontakt med försäkringsbolaget och hantering av skadan. Oavsett om du är i Gislaved, Värnamo eller Halmstad – kom förbi så hjälper vi dig.

 

Vad kostar stenskott att laga?

Att laga ett stenskott är oftast betydligt billigare än att byta hela vindrutan. Har du glasförsäkring brukar kostnaden vara låg, medan det utan försäkring kan bli dyrare. Därför lönar det sig att laga skadan så fort som möjligt innan den utvecklas till en spricka.

Öppettider och kontakt Lastbilar

Kontakt Svenstigs Lastbilar

Kontaktuppgifter Svenstigs Lastbilar:

Värnamo:

Växel: 0370-20500

Lastbilsverkstad: 0370-20538

Bussverkstad: 0370-2053

Mail service: servicescania.varnamo@svenstigs.se

Alla kontaktuppgifter hitta ni här:

Svenstigs Lastbilar Värnamo – Svenstigs

Smålandsstenar

Växel: 0371-33 310

Mail service: servicescania.smalandsstenar@svenstigs.se


Alla kontaktuppgifter hittar ni här:

Svenstigs Lastbilar Smålandsstenar

Öppettider Svenstigs Lastbilar

Lastbilar Värnamo

  • Mån–tor kl. 06:00 – 17:00
  • Fre kl. 07:00 – 16:00
  • Lör och sön – Stängt
  • Smålandsstenar

    • Mån–fre kl. 07:00 – 16:00
    • Lör och sön – Stängt