Frågor & svar - Svenstigs

Frågor & svar

Däck och fälg Lastbilar

Däck – vilka regler gäller för lastbilar

Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Håll dig uppdaterad här:

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Service

Erbjuder ni service och reparationer?

Ja, vår verkstad är utrustad med modern teknik och bemannad av certifierade tekniker för att ge din bil bästa möjliga service och reparation.

Erbjuder ni vägassistans?

Ja, vi erbjuder vägassistans genom mobilitetsgarantin för att du alltid ska känna dig trygg på vägen.

Mobilitetsgaranti ger assistans dygnet runt, 365 dagar om året vid akut driftstopp för bilar från 1986 eller senare, förutsatt att bilen servats enligt Audis, Volkswagens eller Skodas serviceplan hos en auktoriserad verkstad.

Hur ofta ska man byta olja på en bil?

Du ska byta olja i bilen enligt biltillverkarens rekommendationer i din instruktionsbok, som generellt ligger mellan 1000 och 1500 mil eller minst en gång per år. Byt olja och oljefilter samtidigt, särskilt om du ofta kör korta sträckor, har många kallstarter eller drar tunga släp, eftersom detta kan kräva tätare intervaller. Att inte byta oljan i tid kan skada motorn och minska bilens prestanda.

Kontakta oss, vi hjälper dig!

 

Jag behöver assistans via Mobilitetsgarantin, vem kontaktar jag?

Om du råkat ut för driftsstopp med din bil och är i behov av assistans kan du kontakta Mobilitetsgarantin via telefon eller boka bärgning online. Om din bil är utrustad med assistansknappar i taket kan du även trycka på knappen med skiftnyckeln för att ringa Mobilitetsgarantin.

Telefon (inom Sverige): 020-66 55 00 (om du har en ID. och inte kommer vidare i knappvalen kan du tillfälligt ringa till 08 503 123 86 i stället)

Telefon (från övriga Europa): +46-771-66 55 00

Villkoren för Mobilitetsgarantin hittar du i den folder som medföljer efter utförd service hos auktoriserad verkstad.

Jag vill boka Service.

Du kan antingen boka online eller kontakta oss via telefon.

Online: Servicebokning – Svenstigs

 

Kan jag beställa reservdelar och tillbehör hos er?

Ja, vi har ett stort utbud av originalreservdelar och tillbehör. Kontakta vår reservdelsavdelning för mer information.

Vad ingår i ett serviceavtal?

Serviceavtalen som vi erbjuder omfattar generellt service enligt tillverkarens serviceplan. Med serviceavtal repareras din bil alltid med originaldelar. Det är förmånligt att teckna serviceavtal. För mer information och tecknande av serviceavtal kontakta oss.

Varför är Originalservice och auktoriserad verkstad viktigt?

Tack vare auktoriserade mekaniker och originaldelar ger vi dig och din bil de bästa förutsättningarna för ett lngt och friktionsfritt liv tilsamans. Några av fördelarna med att serva hos en autoriserad verkstad är:

  • Högre andrahandsvärde
  • Förlängd Mobilitetsgaranti
  • Gratis vikariebil (gäller Volkswagen Transportbilar)
  • 100 % originaldelar som är anpassade just till din bil
  • Specialutbildade servicetekniker
  • Specialverktyg och digitala diagnossystem

 

Köpa bil

Har ni leasing- och finansieringsalternativ?

Ja, vi erbjuder både privat- och företagsleasing för att passa dina specifika behov.
Vi erbjuder flexibla finansieringslösningar bl.a. genom vårt eget finansbolag Svenstigs Bilfinans.

Har ni några pågående kampanjer?

Besök vår hemsida här eller följ oss på sociala medier för att hålla dig uppdaterad om våra senaste kampanjer och erbjudanden.

Hur vet jag om jag ska köpa en eldriven bil kontra bensin/diesel?

Vi hjälper er och guidar er i bilköpet. Vi tittar på vilket som passar er bäst och vad som blir mest fördelaktigt för just er.

Kan jag boka en provkörning?

Självklart! Du kan boka en provkörning direkt via vår hemsida eller genom att kontakta oss på telefon.

Kan jag köpa tilläggsförsäkringar hos er?

Ja, vi erbjuder flera tilläggsförsäkringar för att ge dig extra trygghet och skydd för din bil.

Tar ni emot inbytesbilar?

Absolut, vi gör en grundlig värdering av din nuvarande bil och erbjuder ett konkurrenskraftigt inbytespris.

Vilka bilmärken säljer och servar ni?

Vi erbjuder ett brett utbud av nya och begagnade bilar från ledande märken som Volkswagen, Audi, Škoda, Volkswagen Transportbilar och begagnade bilar av alla märken.

Vi har auktorierade verkstäder för Volkswagen, Audi, Škoda och Volkswagen Transportbilar

Öppettider och kontakt

Hur kontaktar jag er?

Du kan nå oss via telefon, e-post eller besöka oss direkt på vår adress. Alla kontaktuppgifter finns här, under kontakt, på vår hemsida.

Vad är era öppettider?

Service

Måndag till fredag 06:50-16:00

Försäljning

Måndag-fredag 09:00-18:00

Lördag Halmstad 10:00-14:00

Lördag Värnamo och Gislaved 10:00-13:00, juni-augusti stängt lördagar

Vi har stängt på söndagar och helgdagar.

Öppettider och kontakt Lastbilar

Kontakt Svenstigs Lastbilar

Kontaktuppgifter Svenstigs Lastbilar:

Värnamo:

Växel: 0370-20500

Lastbilsverkstad: 0370-20538

Bussverkstad: 0370-2053

Mail service: servicescania.varnamo@svenstigs.se

Alla kontaktuppgifter hitta ni här:

Svenstigs Lastbilar Värnamo – Svenstigs

Smålandsstenar

Växel: 0371-33 310

Mail service: servicescania.smalandsstenar@svenstigs.se


Alla kontaktuppgifter hittar ni här:

Svenstigs Lastbilar Smålandsstenar

Öppettider Svenstigs Lastbilar

Lastbilar Värnamo

  • Mån–tor kl. 06:00 – 17:00
  • Fre kl. 07:00 – 16:00
  • Lör och sön – Stängt
  • Smålandsstenar

    • Mån–fre kl. 07:00 – 16:00
    • Lör och sön – Stängt